• Vierde en vijfde generatie: Geert Bevernagie en Dominique Bevernagie, drankenhandel Bevernagie, Lichtervelde
Vierde en vijfde generatie: Geert Bevernagie en Dominique Bevernagie, drankenhandel Bevernagie, Lichtervelde
Vierde en vijfde generatie: Geert Bevernagie en Dominique Bevernagie, drankenhandel Bevernagie, Lichtervelde
Vierde en vijfde generatie: Geert Bevernagie en Dominique Bevernagie, drankenhandel Bevernagie, Lichtervelde
Vierde en vijfde generatie: Geert Bevernagie en Dominique Bevernagie, drankenhandel Bevernagie, Lichtervelde
Vierde en vijfde generatie: Geert Bevernagie en Dominique Bevernagie, drankenhandel Bevernagie, Lichtervelde

Vierde en vijfde generatie: Geert Bevernagie en Dominique Bevernagie, drankenhandel Bevernagie, Lichtervelde


Objectnummer
BEV2017_005
Beschrijvende notitie

Deze getuigenissen en beelden werden verzameld in het kader van het mondeling geschiedenisproject rond generatiebedrijven.

Foto 1: zaakvoerder Geert Bevernagie van de vierde generatie

Foto 2: publiciteitsbord aan de drankenwinkel

Foto 3: de beruchte machine om tafelbier te vullen, waarvan het koper tijdens de Tweede Wereldoorlog werd overschilderd zodat het niet kon worden opgeëist door de Duitsers, op de foto bemerken we links Arseen Bevernagie (3° generatie), rechts Geert Bevernagie (4° generatie) en in het midden Dominique Bevernagie (5° generatie).

Foto 4: bieretiket van het bruinbier “Piro” dat opnieuw op de markt werd gebracht in de jaren 1990

Foto 5: vijfde generatie aan het hoofd van het bedrijf: Dominique Bevernagie

Inhoud

In het jaar 1980 beslisten de zaakvoerders van de derde generatie om de brouwersactiviteiten stop te zetten en zich volledig toe te spitsen op de toelevering van dranken aan particulieren, horeca en evenementen.

Geert Bevernagie kwam in de zaak werken in het jaar 1981. Het was hem meteen duidelijk dat, met de opkomst van de drankenafdelingen in de warenhuizen, er een tandje zou moeten bijgestoken worden in het bedrijf om de concurrentie met die warenhuizen aan te gaan en de particuliere klant niet te verliezen. Zo had hij vrij snel begrepen dat de 650m² waarop de brouwerijgebouwen stonden niet meer zouden voldoen om een moderne drankencentrale uit te bouwen. Daardoor is Geert op zoek geweest naar grond voor het uitbouwen van de drankencentrale. Hij kocht de noodzakelijke  grond (5.500m²), in twee schijven, aan de overkant van de oude brouwerij in de Koolskampstraat 22 te Lichtervelde. En daar realiseerde hij een groots project met de bouw van een moderne drankencentrale “All Drinks Bevernagie”. De oude gebouwen bleven ook gespaard en worden nog gebruikt als opslagruimte van tafels en stoelen.

Geert Bevernagie nam  in 1993 het bedrijf als zaakvoerder over en kon zo zijn grootse  projecten realiseren. Hij bouwde op de nieuw verworven grond in de Koolskampstraat 22 te Lichtervelde, in 1996,  een nieuwe drankencentrale,  schuins  tegenover de oude brouwerij, in de Koolskampstraat 22 te Lichtervelde.

Toch bleef ook bij Geert de brouwersmicrobe kriebelen, mede onder invloed van de klanten die vroegen of de “Oude Piro” niet opnieuw zou kunnen worden gebrouwen. Dat bier werd door de klanten gepercipieerd als een zeer lekker, kwalitatief bruin bier. En zo gebeurde dat Geert in de jaren 1990 opnieuw  startte met het brouwen van het bruinbier  “de Piro”, weliswaar gebrouwen in een andere brouwerij (brouwerij Verhaeghe  in Vichte). Later werd er ook nog een blonde versie van dit bier gelanceerd, aangepast aan de huidige smaakpatronen van de mensen.

Het bedrijf Bevernagie berust eigenlijk op drie pijlers:

1.Toelevering aan de horeca, het grootste deel van de omzet. Ze leveren in een straal van 25 km rond Lichtervelde.

2.De verkoop aan de particulieren in de drankencentrale.

3.Toeleveren aan evenementen, fuiven, festivals, pop-ups, …

Daarnaast hebben ze recentelijk ook een webshop gelanceerd waar het voor de klanten mogelijk is vanuit hun luie zetel het volledige gamma van dranken en producten te doorlopen en via iPad of computer onmiddellijk de bestellingen door te voeren die dan snel worden geleverd. De mogelijkheden zijn welhaast eindeloos: vaten, bieren, waters, tonics, limonades, cola, fruitsap, melkdranken, powerdrinks, sterke dranken, bubbels, wijnen, sangria, warme dranken en bijhorigheden, confiserie, geschenken, bekers en diversen, glazen, horecabenodigdheden, rookwaren, verhuur materiaal, …

Onder de crisissen (oliecrisis, financiële crisis) heeft het bedrijf eigenlijk niet geleden. Blijkbaar is de Vlaming nog een echte Bourgondiër die niet zo snel bespaart op zijn drank en zijn voedsel in moeilijke tijden!

Concurrentie daarentegen is er wel aanwezig. In Lichtervelde zelf niet rechtstreeks, maar in de aanpalende gemeenten is er overal wel een drankenhandel te vinden (vaak ook geëvolueerd van een brouwerij naar een drankencentrale).  De concurrentie is hard, want de hele grote drankenhandels beslaan algauw een provincie of vier wat betreft hun afzetgebied. De middelgrote bedrijven (waar “All Drinks Bevernagie” toe behoort) proberen ook steeds maar hun actieradius uit te breiden. Zo komt een bedrijf uit Ploegsteert ook op de markt in Lichtervelde en gaat zelfs tot Gent om te verkopen. Dat maakt dat het bedrijf zich steeds moet aanpassen en moet meegaan in de moderne ontwikkelingen. Vandaar dat de winkel in 2016 ook volledig opnieuw werd geconcipieerd, aangepast aan de laatste evoluties in de drankenhandel. De winkel bestaat nu uit ongeveer 1.000m² en het magazijn is eveneens 1.000 m² groot.

Drankenhandel “All drinks Bevernagie” telt op vandaag 13 werknemers, naast de twee zaakvoerders (Geert en Dominique Bevernagie) en Arseen Bevernagie die nog occasioneel komt meewerken. In totaal dus een goeie 15 man. Het is niet echt moeilijk om personeel te vinden voor het bedrijf, omdat de werknemers eigenlijk niet echt gekwalificeerd moeten zijn. Ze leren de job op de werkvloer. Het belangrijkste is een goede, positieve ingesteldheid en voor de uitvoerders uiteraard een goede fysieke conditie, want dat is nog een zwaar beroep. De winkelbedienden moeten natuurlijk werken aan hun productkennis: een zekere kennis van wijnen is noodzakelijk, ook welke tonic er past bij welke ginsoort enz. Daarvoor wordt uiteraard bijscholing aangeboden.

De firma waakt erover om de werknemers een goed gevoel te geven op de werkvloer. Het gaat er al bij al familiair aan toe. Er wordt ook al eens een personeelsfeest aangeboden. En dat resulteert in een vaste ploeg van werknemers die het naar hun zin hebben in het bedrijf.

 

Drankenhandel “All Drinks Bevernagie” is aangesloten bij LEF (Lichtervelds Economisch Forum) dat de Lichterveldse middenstand probeert samen te brengen via allerlei activiteiten. Men probeert ook “belevingsmomenten” in te schakelen in de winkel: de mensen mogen komen proeven van de wijnen en dan probeert men bijvoorbeeld een kaashandelaar aan te trekken om daaraan mee te doen. Op die manier bevruchten de twee familiebedrijven elkaar en kunnen ze ook profiteren van elkaars klanten.

In 2000 deed ook Geerts zoon, Dominique Bevernagie, zijn intrede in het bedrijf. De vijfde generatie al. Samen zorgen ze voor een dynamische leiding van het bedrijf en Dominique kon ook al eigen accenten aanbrengen, zoals de pas opgerichte webwinkel, die hierboven werd beschreven.

 

Auteursrecht
in copyright – non-commercial use permitted

Lees meer over de rechtenstatus in de disclaimer
Objecten
Algemene Informatie, drankenhandel Bevernagie, Lichtervelde ()
Eerste generatie: Henri Bevernagie, drankenhandel Bevernagie, Lichtervelde ()
Tweede generatie: Hector Bevernagie, drankenhandel Bevernagie, Lichtervelde ()
Derde generatie: Honoré en Arseen Bevernagie, drankenhandel Bevernagie, Lichtervelde ()

Deze websites maakt gebruik van cookies Accepteer.