Deze getuigenissen en beelden werden verzameld in het kader van het mondeling geschiedenisproject rond generatiebedrijven.
Foto 1: Hilde Degandt aan het werk aan de strijkmachine, 1978, bij de start van haar actieve loopbaan in het wasbedrijf
Foto 2: tweede generatie: Johan De Maré, kwam in 1983 het bedrijf vervoegen
Foto 3 en 4: de etalage in de avonduren en de winkel aan de binnenkant in 1986
Foto 5 en 6: open deurdag, demonstraties in het strijkatelier
Foto 7 en 8: huis aan de overkant van de straat werd verbouwd voor de installatie van het wassalon én de feestelijke opening van het wassalon
Foto 9: binnenzijde van het nieuwe wassalon bij de opening
Foto 10: publiciteit met klemtoon op de depots in een straal van 20 km rond het bedrijf
Foto 11: stoompop voor het strijken van hemden
Foto 12: plooimachine
Foto 13: 50 jaar jubileum in 1999, tentoonstelling in het bedrijf zelf met een overzicht van 50 jaar wasbedrijf
Foto 14: feest in het bedrijf ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan in 1999
In 1979 is Hilde Degandt officieel gestart in de wasserij. Ze moest ook meteen het vak van nieuwkuiser aanleren. Het kostte bloed, zweet en tranen want mama Irene was erg streng. Maar precies door deze harde leerschool kent Hilde zo goed haar vak. Hilde is ook erg sociaal en kan bijzonder goed met de klanten omgaan en al hun problemen met groot geduld oplossen.
In 1982 huwde Hilde met Johan De Maré, die in 1983 ook in het bedrijf kwam meewerken, eerst als chauffeur ter vervanging van chauffeur André die na 33 jaar dienst van een welverdiend pensioen ging genieten. Johan was ook mecanicien van opleiding, met een gezonde interesse dus voor het machinepark. Het eerste wat hij in het bedrijf heeft aangepakt was het plaatsen van een nieuwe mazoutbrander voor de opwekking van de stoom en ook de stoomlijn eens onder de loupe nemen. Met die kleine wijzigingen en investeringen was hij in staat het olieverbruik van het bedrijf ongeveer te halveren.
Al gauw werd ook de noodzaak van een winkel duidelijk. Daar waar de garage voor de camionette was, werd een winkel uitgebouwd. Achteraan werd een oprit aangelegd voor het binnenrijden van het wasgoed met de camionette en tevens een grote technische ruimte bijgebouwd. Na hun huwelijk woonden Johan en Hilde een tijdje in Pittem, maar al snel ondervonden ze dat hun aanwezigheid bij het bedrijf noodzakelijk was. Aan de achterzijde van het bedrijf was er nog grond in eigendom en daar hebben ze gebouwd in 1998.
In 1986 hebben Johan en Hilde de zaak dan overgenomen van hun ouders. Ze bouwden de zaak verder uit, met behoud van enkele belangrijke pijlers:
• Industriële wasserij
• Via nieuw- en droogkuis blijven inzetten op een prima klantenbinding met de particuliere klant.
Maar er kwamen ook nieuwe initiatieven op de voorgrond:
• Uitbouw van een strijkdienst in het jaar 2005, met de opkomst van de dienstencheques
• Door de evolutie in de maatschappij kwamen er kleinere en ook veel eenpersoonsgezinnen, en die hadden zo weinig wasgoed dat het eigenlijk de moeite niet meer was om dat thuis te doen, of ze hadden de mogelijkheden niet om een wasmachine en droogkast te plaatsen op een klein appartementje. Aldus werd een woning aan de overkant van de straat aangekocht en omgebouwd tot wasserette (wassalon Sint-Jan).
• Het uitbouwen van een aantal ophaalpunten of depots. Op deze manier wordt de actieradius van het bedrijf enorm uitgebreid. In een straal van 20 km rond het bedrijf wordt de was opgehaald in depots en weer afgewerkt teruggebracht. Die depots werden een beetje geënt op de ronde die de chauffeurs al deden om wasgoed op te halen. Ze werden dus eigenlijk geïmplementeerd in een bestaande afhaalronde.
En zo evolueerde het wasbedrijf Sint-Jan tot een hedendaags, modern wasbedrijf, mede onder invloed van steeds verdergaande technologische evoluties: de wasmachines op vandaag zijn allemaal computergestuurd met automatische wasprogramma’s, zeepdosering enz. Voor het strijken bestaan er strijkmachines en plooimachines, voor het strijken van hemden en koksvesten zijn er nu body’s, een soort opblaaspoppen (stoompoppen) wat het strijkwerk enorm reduceert.
De zaakvoerders van wasbedrijf Sint-Jan houden er ook aan om hun bedrijf jaarlijks open te stellen voor hun klanten: de mensen mogen dan alles bezoeken, er zijn demonstraties, er wordt een drankje aangeboden… en dit gebeurt altijd naar aanleiding van de dag van de klant. De klanten werden speciaal verwend ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het bedrijf in 1999 met een open deurdag met mooie receptie.