Deze getuigenissen en beelden werden verzameld in het kader van het mondeling geschiedenisproject rond generatiebedrijven.
Foto 1: zaakvoerders vierde generatie: Wim Godderis & Veerle Godderis
Foto 2: buitenaanzicht van de winkel, die deel uitmaakt van een samenwerkingsverband van 12 winkels voor raamdecoratie: de TENDE-groep.
Foto 3: opstellingen in de winkel: rol- en vouwgordijnen en lamellen
Foto 4: opstellingen in de winkel: behangpapier
Foto 5: opstellingen in de winkel: verven
Foto 6: portretcartoon van Filip Cardoen:4 generaties schilderwerken en raamdecoratie: René, Albert, Godfried en Wim Godderis.
Wim Godderis, zoon van Godfried en Hilda Godderis, kwam in de zaak van zijn ouders werken op twintigjarige leeftijd. In 1994 startte hij het proces op om de zaak van zijn ouders over te nemen: eerst kocht hij een eerste deel van de aandelen op, in 1997 kocht hij de gebouwen over, en tenslotte heeft hij in 2005 de resterende aandelen aangekocht. De zus van Wim, Veerle Godderis, is medezaakvoerder maar is geen eigenaar. Met dit duo is de zaak Godecor in de vierde generatie aanbeland. Het is hun streefdoel de winkel steeds meer eigentijds en modern te maken, zodat hij de vergelijking met winkels in grootsteden kan doorstaan.
De grootste evolutie die het bedrijf de laatste twintig jaren doormaakte is dat men praktisch 90% van de tijd spendeert aan binnenwerk, slechts 10% gaat nog naar buitenschilderwerken. En daarbij komt nog dat op vandaag de raamdecoratie ongeveer even belangrijk is geworden als de schilderwerken, wat vroeger veel minder het geval was. Daarom ook is het bedrijf een 7-tal jaren geleden ingestapt in een samenwerkingsverband van 12 zaken voor raamdecoratie onder de naam TENDE, waardoor Godecor van plan is om zich in de toekomst nog meer te gaan specialiseren op het domein van de raamdecoratie.
Met die coöperatieve groep Tende worden samen aankopen gedaan, maakt men samen publiciteit, worden er samen cursussen gevolgd (over hoe omgaan met personeel, leveranciers, klanten, …), wordt de winkelinrichting op elkaar afgesteld, staat men samen op grote beurzen (Batibouw, Interieur,…), enz. Met zeven van de twaalf winkels van het samenwerkingsverband openden ze in juli samen een nieuwe winkel in Knokke, waar ze hun ervaring en kennis samenleggen en waar de investering met zeven winkels samen haalbaarder is. Met Tende werd ook een managementbureau aangetrokken die de winkels helpt en adviseert om alles in goede banen te leiden. Er wordt ook met die groep samen een heel mooi tijdschrift uitgegeven. Dit alles maakt dat de aansluiting bij de groep Tende heel veel uitstraling geeft aan het bedrijf Godecor en dat de klant daar uiteindelijk ook wel bij vaart want hij krijgt zo een steeds beter en professioneler advies.
Dat is ook de reden dat de huidige zaakvoerders een aantal zaken hebben afgestoten uit de vorige generaties, om zich voor 100% te kunnen toeleggen op hun corebusiness van raamdecoratie en schilderwerken. Zo is men een tijd geleden gestopt met de niche van het bedtextiel (die nog slechts 3% van de omzet uitmaakte, terwijl raamdecoratie 75% bedroeg). En die bedden en donsdekens en overtrekken namen ook buitenmaats veel plaats in in de winkel, zodat het opgeven van dat segment een noodzakelijkheid was. Ook het schoolmateriaal paste niet echt meer in de keuze die men had genomen bij de verdere uitbouw van de winkel en ook dat segment werd dan ook in 2005 stopgezet.
Eén van de belangrijkste doelstellingen van Godecor is verder de klantenbinding. “Klant is koning” is hier geen loos begrip. Er moet een bijzonder goed contact met de klant zijn want er wordt gewerkt in de intimiteit van de mensen om te schilderen, raamdecoratie te plaatsen. Dat schept een band en zo kan je heel persoonlijk voor de mensen gaan werken en een bijzonder goede service leveren. Er wordt heel veel tijd vrijgemaakt voor de klanten, men werkt zelfs op afspraak, zodat men de klanten veel beter kan adviseren en begeleiden in verband met schilderwerken en raamdecoratie. Er wordt uitgebreid kleuradvies gegeven en deze uitgebreide service naar het cliënteel toe blijft het hoofddoel van Godecor en op die manier willen ze de concurrentie aangaan met grote ketens zoals Colora, Heytens, …
De banken- en financiële crisis van 2008 heeft de firma Godecor niet erg getroffen. Dat kwam vooral tot uiting in de winterperiode, die al altijd wat kalmer is, en waardoor er misschien af en toe eens een werknemer moest gaan stempelen voor korte periode, maar het is nooit dramatisch geweest. Eigenlijk is de zaak de laatste 15 jaren steeds verder gegroeid, zodat er nu op dit ogenblik al drie verkoopsters in de winkel staan en dat er al vijf schilders op de werkvloer staan. Dat maakt al een totaal personeelsbestand van 10 personen.
Het bedrijf Godecor heeft het niet gemakkelijk om gespecialiseerd personeel te vinden. Er zijn er wel veel die een beroepsopleiding schilderen starten maar die na een tijd schoolmoe worden en niet meer gemotiveerd zijn, dan is de uitstroom klein. Het bedrijf stopt zelf tijd in de opleiding van gemotiveerde werknemers, al zit daar ook een probleem aan vast: eens ze goed opgeleid zijn en de stiel echt beheersen is de verleiding groot voor hen om voor zichzelf te beginnen werken. Zo verloor het bedrijf eens in vier jaar tijd vijf goed opgeleide werknemers, die zelfstandig begonnen te werken en die dan vaak ook nog een aantal van de klanten van het bedrijf met zich meenamen. Vooral op het vlak van schilderwerken komt dat nogal eens voor omdat de investeringen daarvoor betrekkelijk laag zijn. Het zou dus ideaal zijn zegt zaakvoerder Wim Godderis dat we beginnende werknemers zouden kunnen aannemen aan een lager loon, omdat we nog veel tijd in hen moeten investeren, met uitzicht op een volwaardig loon na een jaar leertijd bijvoorbeeld. Dat bestaat nu wel in de praktijk al wel, maar ze moeten dan eerst al een hele tijd werkloos zijn. Heel tevreden is de zaakvoerder wel over het Interne Beroepsopleidingcontract, waardoor al twee werknemers instapten in het bedrijf. Onder het personeel zijn in deze sector een tamelijk hoog aantal vrouwelijke werknemers te vinden. Bij Godecor zijn 5 van de 10 personeelsleden vrouwen: één vrouw die schildert, drie verkoopsters in de winkel en een dame in het naaiatelier. Er komen ook studenten in opleiding hun stage doen in het bedrijf en ook om de vakantieperiodes te overbruggen. De omgang met het personeel is gemoedelijk en amicaal: er is een jaarlijks personeelsfeest( eens bowlen of iets dergelijks) en bij een verjaardag is er taart voor iedereen.
Het bedrijf Godecor is ontstaan in Moorslede en is er onlosmakelijk mee vergroeid. Verhuizen is dan ook geen optie, ook al zou de winkel wellicht meer omzet halen moest je hem overbrengen naar een stad. Toch is men heel tevreden met de locatie in Moorslede: want er is een grote aantrekkingskracht op Passendale en Zonnebeke en via de aansluiting bij de Tende-groep stijgt de winkel boven het lokale niveau uit.
Wat betreft concurrentie in Moorslede moet Godecor steeds waakzaam blijven: er is nog een schilderswinkel en er zijn zeker nog 7 zelfstandige schilders. De grootste concurrentie buiten Moorslede komt dan weer van de grote ketens zoals Colora, Heytens, de Euroshop, … Maar deze concurrentie prikkelt hen dan ook om henzelf steeds te vernieuwen en bij te scholen. Tot op heden heeft Godecor zich bijzonder goed staande kunnen houden en heeft zelfs gestadig kunnen uitbreiden, niettegenstaande de grote concurrentie.