• Vierde generatie: Friedl Verlinde, Kledingzaak Miatex, Moorslede
Vierde generatie: Friedl Verlinde, Kledingzaak Miatex, Moorslede
Vierde generatie: Friedl Verlinde, Kledingzaak Miatex, Moorslede
Vierde generatie: Friedl Verlinde, Kledingzaak Miatex, Moorslede
Vierde generatie: Friedl Verlinde, Kledingzaak Miatex, Moorslede
Vierde generatie: Friedl Verlinde, Kledingzaak Miatex, Moorslede
Vierde generatie: Friedl Verlinde, Kledingzaak Miatex, Moorslede
Vierde generatie: Friedl Verlinde, Kledingzaak Miatex, Moorslede
Vierde generatie: Friedl Verlinde, Kledingzaak Miatex, Moorslede

Vierde generatie: Friedl Verlinde, Kledingzaak Miatex, Moorslede


Objectnummer
MIA2016_005
Beschrijvende notitie

Deze getuigenissen en beelden werden verzameld in het kader van het mondeling geschiedenisproject rond generatiebedrijven.

Foto 1: Friedl Verlinde zaakvoerder in de vierde generatie aan het werk aan de originele naaitafelFoto 2 en 3: retouches gebeuren in een perfect ingericht naaiatelier bij de winkel

Foto 4 en 5: de huidige damesafdeling

Foto 6 en 7: de huidige herenafdeling

Foto 8: Kledingzaak Miatex Moorslede, Personeelsbestand: Friedl Verlinde en haar ouders samen met de twee verkoopsters-naaisters

Inhoud

Friedl Verlinde, dochter van Eddy en Christine, heeft de zaak overgenomen van haar ouders op 1 januari 2016, maar ze werkte eigenlijk wel al 20 jaar in de winkel mee, ze kwam dus niet onbeslagen op het ijs.  Ze heeft haar middelbare school afgewerkt en is dan onmiddellijk in de winkel aan de slag gegaan. Wel heeft ze zich nog bijgeschoold in het volwassenenonderwijs op het vlak van bedrijfsbeheer en retouches. Op dit ogenblik werkt ze samen met haar ouders, als meewerkende vennoten, en twee verkoopsters, die ook naaisters zijn (belangrijk om bij de verkoop onmiddellijk problemen te kunnen uittekenen en af te spelden, zodat retouches perfect kunnen verlopen).

Friedl en haar team leggen vooral de nadruk op klantvriendelijkheid en het bieden van een uitstekende service. Ze houden eraan dat de mensen volledig in orde naar buiten stappen. De mouwen moeten de perfecte lengte hebben en bijvoorbeeld bij de mannenbroeken gebeurt het nogal eens dat een man zijn broek dichttrekt met een riem, waardoor alles zit te stroppen. Bij Miatex gaan ze dat probleem direct verhelpen door de broeksband een beetje in te nemen. Precies die service is de sterkte van de zaak, iets wat je in de kledingwinkels van grotere ketens maar weinig meemaakt. De volledige winkel is ook voorzien van airco voor een aangename paservaring en comfort.

Miatex bestrijkt met de winkel een heel ruim assortiment artikelen want ze verkopen zowel geklede als sportieve kledij, zowel voor mannen als vrouwen en daar bovenop ook nog voor jongeren en voor een ouder publiek. In de landelijke regio waar de winkel zijn cliënteel uit rekruteert valt dat ruime assortiment bijzonder in de smaak.  De meeste klanten komen ook heel gericht naar de winkel, heel anders dan in een stedelijke agglomeratie, waar er veel meer passanten zijn die de winkel binnenstappen. Bij Miatex komen de klanten gericht en weten ze wat ze nodig hebben en dat ze er goed worden geholpen. Dat resulteert dan in een nauwe band met de klanten en uiteraard veel vaste klanten. En dat is dan weer interessant als de collectie moet worden gekozen en aangeschaft: dat gebeurt altijd met het cliënteel voor ogen.

Friedl heeft ook heel veel oog voor de manier waarop de koopwaar wordt tentoongesteld in de winkel. Ze wil dat de winkel rustig oogt, dat de koopwaar iets uitstraalt terwijl die in de rekken hangt: het mag niet rommelig overkomen en zeker niet op elkaar gepakt hangen. De kleurthema’s moeten ook een beetje samen aan het cliënteel voorgesteld worden.

Friedl heeft twee kinderen, een dochter Amber van 17 en een zoon Robin van 15. Ze worden beiden ingespannen in het bedrijf tijdens de drukke perioden van de solden en zo en ook tijdens de vakantieperioden. Het is vooral zoon Robin die lijkt interesse te hebben om in de zaak te stappen. Hij studeert in een economische richting en heeft de feeling voor de zaak en ook commerciële capaciteiten. Al is het zakendoen ook wel aanwezig bij dochter Amber die, als kind, nog bloemstukjes maakte en die ook te koop aanbood in de winkel van haar grootmoeder. Koppelverkoop avant la lettre. In ieder geval zou Friedl bijzonder fier zijn mocht haar winkel straks de vijfde generatie kunnen binnentreden.

Friedl is bijzonder geëngageerd voor haar bedrijf. Zo is ze ook tijdens de belangrijkste maanden open op zondagvoormiddag: in maart en april als voorbereiding op de communiefeesten en ook in september en oktober. 

In Miatex werken nu vijf personen en een etalagiste die om de veertien dagen de etalage komt aanpassen, deze werkt echter niet in loondienst. Het aanwerven in de toekomst van nieuw  personeel zal niet zo eenvoudig zijn want je moet over bijzonder veel vaardigheden beschikken:  de verkoopsters moeten sociaal zijn en kunnen verkopen, ze moeten zien wat er al of niet past bij het cliënteel, ze moeten kunnen combineren, ook kleuren kunnen combineren, modebewust zijn, ze moeten kledij kunnen aanpassen en retouches uitvoeren, … met andere woorden: bijzonder gespecialiseerd personeel dat moeilijk te vinden is. Gelukkig beschikt Miatex over twee gemotiveerde verkoopsters die al lang in de zaak meedraaien en alle  knepen van het vak kennen. Deze werknemers worden dan ook bijna als een deel van de familie behandeld.

In plaats van de organisatie van de vroegere modeshows is men in de vierde generatie dan gestart met de publicatie van een commerciële folder. Daarvan worden er nu 25.000 exemplaren verspreid in Moorslede en buurgemeenten.  En een folder blijft lang in het seizoen nawerken, die blijft al eens liggen bij de kapper in de buurt of zo.

Miatex is bijzonder goed ingebed in het sociale leven van Moorslede. Zo werken ze bijvoorbeeld samen met Markant, die een bedrijvenwandeling organiseert. Ze hebben dit jaar 40 mensen in hun zaak mogen verwelkomen, opgesplitst in drie groepen, die een rondleiding kregen in de winkel en het naaiatelier, en dat betekent dan ook een mooie return voor de zaak. Friedl is ook bestuurslid bij Unizo Moorslede.

Als besluit vertelt Friedl nog een paar leuke anekdotes: mensen die een stukje stof bijhebben omdat de broek van de man moet passen bij het jurkje van de vrouw, zodat ze niet ‘afsteken’ samen in de kerk bij de communie van zoon of dochter; of dat iemand een overjas kocht en eens moest buiten gaan staan van zijn vrouw bij de auto om te kijken of dat matchte met de kleur van de auto … 

Auteursrecht
in copyright – non-commercial use permitted

Lees meer over de rechtenstatus in de disclaimer
Objecten
Algemene informatie, kledingzaak Miatex, Moorslede ()
Eerste generatie: Oscar Verlinde en Marie Louise Dutry, Kledingzaak Miatex, Moorslede ()
Tweede generatie: Michel Verlinde en Agnes Misplon, kledingzaak Miatex, Moorslede ()
Derde generatie: Eddy Verlinde en Christine Decaesstecker, Kledingzaak Miatex, Moorslede ()

Deze websites maakt gebruik van cookies Accepteer.