Deze getuigenissen en beelden werden verzameld in het kader van het mondeling geschiedenisproject rond generatiebedrijven.
Foto 1 & 2: Slagerij Soenen Hooglede (Sleihage): 3de generatie, Kristof Soenen en Tinneke Desloovere, in het jaar 1998 en 2016
Foto 3, 4, 5, 6, 7: Slagerij Soenen Hooglede (Sleihage): actuele situatie winkel - binnenzichten
Foto 8 & 9: Slagerij Soenen Hooglede (Sleihage): krantenartikels jubileum 50 jaar in 1998
In 1997 treedt Kristof Soenen aan als zaakvoerder van slagerij-traiteur “Soenen”. Samen met zijn vrouw Tinneke Desloovere heeft hij de bestaande beenhouwerij uitgebouwd tot een moderne en eigentijdse zaak. Naast vers vlees zijn het nu vooral de bereidingen die op de voorgrond komen. Jonger cliënteel is op zoek naar bereide gerechten klaar voor de microgolfoven. En in de zomermaanden zijn het vooral de koude schotels en de pastasalades die aan een sterke opmars bezig zijn. Daarnaast beschikt de winkel nog over een kaastoog en is er ook een aanbod aan belegde broodjes. De grote troef van de zaak blijkt te zijn dat ze heel veel bereidingen zelf maken waardoor ze zich kunnen onderscheiden van andere slagerijen (en beenhouwerijen in grootwarenhuizen) en een eigen smaaktoets geven aan hun producten. En precies die persoonlijke touch blijken de klanten vooral te appreciëren.
Kristof heeft ook de technologische evoluties in het slagersvak meegemaakt. Daar waar voor de eerste generatie vooral de hakmolen de basis was, zijn daarna de cutters er bij gekomen en op vandaag de combisteamers, de grote professionele vaatwassers... Ook op het vlak van de hygiëne zijn er enorme omwentelingen geweest. In de zomer van 2015 werd de werkplaats dan ook nog volledig opnieuw geïnstalleerd en werden er nieuwe vloeren gegoten.
In het jaar 2006 werd de winkel dan grondig gerenoveerd tot zijn hedendaagse uitstraling. En precies die actualisering heeft voor een enorme boost gezorgd in de omzet van de zaak. En vanaf dat moment is er een gestage groei geweest, een stijgende lijn in het omzetcijfer. En dat willen de huidige zaakvoerders zo houden: ze willen blijven kwaliteit aanbieden met oog voor het uitgebreide klantenbestand. In dat kader bezoeken ze ook graag vakbeurzen, zodat ze nieuwe ideeën kunnen oppikken voor hun zaak.
Daar waar de eerste twee generaties de zaak uitbouwden als koppel alleen, hebben Kristof en Tinneke sinds de renovatie van de winkel gestaag personeel moeten aanwerven. Op dit ogenblik werken naast de ouders van Kristof, nog drie vrouwelijke personeelsleden mee in de zaak (de zaterdag nog aangevuld met jobstudenten). Het personeel werkt hele dagen samen met de zaakvoerders aan de tafels in de werkplaats en in de winkel, waardoor er een speciale, familiale band ontstaat tussen beide partijen: verjaardagen worden gevierd, met Nieuwjaar gaat men altijd samen op restaurant, dit jaar is men met de voltallige ploeg op daguitstap geweest met Vespa’s, een bijzonder gesmaakt concept.
Kristof en Tinneke hebben twee zonen: Sverre van 17 en Jitse 15 jaar. Sverre studeert Chemie en Jitse zal wellicht zijn weg zoeken in de sociale sector. Opvolging blijkt dus niet direct verzekerd voor dit generatiebedrijf. De ouders vinden dat de kinderen volledig de weg moeten opgaan die zijzelf verkiezen in het leven. Ze beseffen ook dat het een bijzonder zwaar beroep is van vroeg opstaan en laat en hard werken. Gesteld dat één van de zonen de zaak zou willen overnemen, dan moeten ze ook nog een vrouw vinden die bereid is om in zo’n zaak mee te stappen, want alleen kan je dat niet aan.
Omwille van het vele harde werk en de lange dagen hebben de zaakvoerders dan ook een tijdje geleden de beslissing genomen om op zondag te sluiten. Het werd voor iedereen een te zware stress om op zondag open te blijven en ook het familiale leven schoot erbij in. Sinds die bijkomende sluitingsdag is er als het ware een nieuw elan door het bedrijf getrokken en iedereen voelt zich veel meer ontspannen en gelukkiger op het werk.
En dat wensen wij, als besluit, slagerij-traiteur Soenen van Sleihage verder toe: een mooi bloeiend bedrijf met tevreden klanten en gelukkige zaakvoerders en medewerkers.