Affiche van de Toneel- en Operetteopvoering "Cirkusprinses"  door het  Roeselaars Koninklijk Lyrisch Gezelschap "Kunst Veredelt", Roeselare, 1972

Affiche van de Toneel- en Operetteopvoering "Cirkusprinses" door het Roeselaars Koninklijk Lyrisch Gezelschap "Kunst Veredelt", Roeselare, 1972


Objectnummer
KUV20191016_045
Objectnaam
affiche
Beschrijvende notitie

Deze foto behoort tot een verzameling artefacten van de culturele vereniging, operettetheater  "Kunst veredelt" van Roeselare.

Herken je mensen op deze foto? Weet je wat hier exact wordt afgebeeld? Of heb je andere aanvullingen bij deze foto? ... Vul dan graag het formulier "Reactie toevoegen" in.

 

Inhoud

Deze affiche annonceert een culturele voorstelling van het  Roeselaars Koninklijk Lyrisch Gezelschap "Kunst Veredelt" in zaal 'De Beurs' te Roeselare

Het betreft de operette "Cirkusprinses" van de componist Emmerich Kalman.

De regie is in handen van Willy Van De Walle, dirigent van het orkest is Frans Soete en de choreografie wordt geleid door Josée Nicola.

De cast bestaat uit de hoofdrol Nelly Lancia, aanfevuld door   Eric Himpe, Jan Himpe, Sylvain Adriaensens,  Willy Van De Walle, Gisèle Roose, Jozef berteloot,  Roland Aerbeydt,  Machteld Ramoudt, Ann Steurbout, Alfons Lammertyn, Christine Declercq, Yvan Vancoillie, Eddy Declercq,  August Jacobs  en alle andere leden van het gezelschap.

Dit evenement vindt plaats in zaal "De Beurs" te Roeselare.

De voorstellingen vinden plaats op  zondag 5 november 1972 om 14:30 en op zaterdag 11 november 1972 om 20:00.                            

Kaarten zijn te koop  aan 80 Bfr.  Plaatsbespreking alle dagen  tijdens de kantooruren bij V.T.B. Sint-Michielstraat 7 Roeselare. Ereleden en abonnementen vanaf maandag 16 oktober 1972. Algemene kaartenverkoop vanaf maandag 23 oktober 1972.

 

Inhoud van de operette:

https://classicworld.at/wenen/opera-en-operetta/the-circus-princess/?p=31&l=10&c=1&d=12&id=1550

Wat zou je doen wanneer de dingen in je leven misgaan? Voor sommigen is het antwoord om weg te lopen en zich aan te sluiten bij een circus. Dat is tenminste precies wat er gebeurt in Emmerich Kálmáns wonderlijke operette De Circusprinses.

Fedja Palinski, een Russische groothertog en tevens de held van het werk, droevig omdat de vrouw waarvan hij houdt met zijn nonkel moet trouwen, transformeert zichzelf naar de geheimzinnige Mr X. Maar terwijl het publiek zich laat verbazen door zijn werk aan de top van het Circus Stanislawski in St Petersburg, is dit enkel een masker dat zijn ware verdriet moet verbergen. Wanneer een jonge en mooie vrouw genaamd Fedora naar de show komt en een zekere Prins Sergius afwijst, besluit deze edelman om wraak te nemen en zich vervolgens voor te doen als koppelaar voor haar en Mr X. Dit plan mislukt echter wanneer Palinski Fedora herkent als de weduwe van zijn oom en daarop zijn eigen identiteit bekend maakt.

Bijkomende informatie.

De Circusprinses, dat voor het eerst opgevoerd werd in het Theater aan de Wien en nu terugkeert naar de Volksopera in Wenen, was een gigantisch en onmiddellijk succes. Rond de tijd van de eerste opvoering situeerde zich ook de laatste viering van de Weense operettes en Kálmán plukte daar de vruchten van als winnaar. Zo was de populariteit van De Circusprinses dermate groot dat binnen de twee dagen na de première wel veertig verschillende impresario’s een contrat hadden afgesloten met Kálmán om de voorstelling naar hun eigen theater te brengen.

Wat het publiek heerlijk vond aan Kálmán was diens talent om spektakel met herkenbare melodieën te combineren die goed in het oor lagen. Zo had ook De Circusprinses alle ingrediënten van de populaire films uit het Gouden Tijdperk in Hollywood en werd op eenzelfde manier een klassieker. Kálmán was ook zeer goed in het opdelen van zijn invloeden - waaronder de dansen uit zijn thuisland Hongarije, walsmuziek uit Wenen en het opkomende verschijnsel van de jazz- en ze samen te brengen in een geheel dat liefhebbers van muziektheater bij de keel greep.

Zijn werken voor de scène die spraken van een groot geluk en waarin de hoofdpersonages steeds bepaalde hindernissen moesten doorstaan om uiteindelijk op elkaar verliefd te worden, stond in een schril contrast met de tragedies uit Kálmáns persoonlijk leven. Zo verloor de componist onder meer zijn broer tijdens de Eerste wereldoorlog en twee van zijn zussen aan het einde van de Tweede. Een van de liefdes van zijn leven, Paula Dworczak, die voor bijna twintig jaar zijn gezel was, stierf in 1928. Zijn operettes opereren op die manier ook als een soort wondermiddel: een dat de kracht van verzoening om de ziel te helen vierde.

 

 

 

Object
Foto van Christiaan Steurbaut, de derde voorzitter van het operettegezelschap "Kunst Veredelt", 1972-1978. ()

Deze websites maakt gebruik van cookies Accepteer.