De kaasmakerij werd midden jaren dertig opgericht als een privémelkerij onder leiding van Walter Hennion en Noé Van Speybroeck uit de Pinte. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ging het bedrijf over kop en werd in 1948 verkocht aan de Boerenbond die er een coöperatieve melkerij van maakte.
Sindsdien is deze coöperatieve nog altijd actief. Aanvankelijk werkte ze onder de naam “De Toekomst” en produceerde enkel consumptiemelk, boter en melkpoeder. In 1959 werd beslist om ook kaas te produceren. In 1966 veranderde de naam in Eurolac door de overname van Arc Ainières en de fusie met Heestert.
Dit bleef zo tot in 1985 een nieuwe fusie gebeurde met Sint-Maria-Horebeke en het bedrijf Arcodal werd. In 1991 fuseren opnieuw een aantal zuivelbedrijven, waaronder Arcodal, tot Belgomilk en in 2005 ontstaat Milcobel door de samenwerking tussen Belgomilk en de Belgische Zuivelunie.
Moorslede neemt hierin een belangrijke plaats in door de productie van de speciaalkazen met Oud Brugge op kop. De hele marketingstrategie draait de laatste jaren in Moorslede trouwens rond de Brugge kazen.
Rond deze geschiedenis is een boek gepubliceerd (De melkerij van Moorslede. Hoe een kleine dorpsmelkerij uitgroeide tot het grootste zuivelbedrijf van België) dat 100 pagina’s telt en heel wat foto’s bevat. Ook talrijke interviews zijn er in verwerkt. Het boek is een realisatie van de Heemkundige Kring Moorslede (auteurs: Isabelle De Keyser en Anneleen Lybeer) en is bij hen te koop aan 17 euro voor onze leden en 20 euro voor niet-leden. Het boek is trouwens volledig in kleur gedrukt en ingebonden.
Op 6 en 7oktober 2012 wordt het boek samen met de fototentoonstelling voorgesteld op de officiële opening van de nieuwe gebouwen van de kaasmakerij van Moorslede. Hieronder vind je alvast enkele sprekende foto's uit de rijke geschiedenis van dit bedrijf.