Affiche van de Toneel- en Operetteopvoering "Een nacht in Venetië" door het Roeselaars Lyrisch Gezelschap "Kunst Veredelt", Roeselare, 2004


Objectnummer
KUV20191016_101
Objectnaam
affiche
Trefwoorden
Muziek, Reclame, Voorstellingen, Culturele Verenigingen, koren, Verenigingsleven
Tags
operette
Beschrijvende notitie

Deze foto behoort tot een verzameling artefacten van de culturele vereniging, operettetheater  "Kunst veredelt" van Roeselare.

Herken je mensen op deze foto? Weet je wat hier exact wordt afgebeeld? Of heb je andere aanvullingen bij deze foto? ... Vul dan graag het formulier "Reactie toevoegen" in.

Inhoud
Deze affiche annonceert een culturele voorstelling van het  Roeselaarse Koninklijke Lyrische Gezelschap "Kunst Veredelt" . De showoperette " Een nacht in Venetië " van componist Johann Strauss wordt opgevoerd.

De regie is in handen van Mieke Himpe,  de dirigent is Jos Lewille, ballet Clapaya Sint-Niklaas.

De rollen worden vertolkt door José D'Autry,  Jan Lanssens, Christiane Locufier , Marc Weyts,  Christ Soenen, Leen Vanhoecke, Ria Dejonghe en Carine Vercaigne.


Deze unieke voorstelling gaat door in het Cultureel Centrum "De Spil" te Roeselare op zondag 15 februari april 2004 om  15:00 en op zaterdag 21 februari 2004 om 20:00 en op zondag 22 februari 2004  om 15:00.

Kaarten en reservaties in C.C. De Spil (051/265.700 - fax 051/265.800)


Inhoud van de operette: https://classicworld.at/wenen/opera-en-operetta/a-night-in-venice-strauss/?p=31&l=10&c=1&d=12&id=1096
 

Johan Strauss juniors uitnodiging om een nacht in Venetië door te brengen is waarschijnlijk een van de meest verlokkelijke ervaringen die de wereld van de operette biedt. Strauss’ reputatie als ‘koning van de wals’ was inmiddels gevestigd en het wekt dan ook geen verbazing dat ook zijn latere werken voor het muziektheater veel succes genoten.

Tegen de tijd dat Eine Nacht in Venedig op 3 oktober 1883 zijn première beleefde in het Berlijnse Neues Friedrich Wilhelm Städtisches Theater (later bekend als het Woltersdorff-Theater), had Strauss een formule ontwikkeld die het publiek altijd in vervoering bracht, waar zijn stukken ook werden opgevoerd.

Een gemaskerd bal tijdens het carnaval van Venetië vormt het decor van de komedie, waarbij de in de operette veel gebruikte humor van de verwisselde identiteit centraal staat. De hertog van Urbino is met zijn gevolg in de stad neergestreken. De hertog, een gewetenloze verleider, heeft zijn zinnen gezet op Barbara, de echtgenote van de plaatselijke senator Bartolomeo Delacqua.

De senator schakelt een gondelier in om zijn vrouw weg te voeren van de wellustige blikken van de hertog, waarna zij hem misleidt en een romance beleeft met Enrico, de neef van haar man. Wanneer Caramello, de barbier en handlanger van de hertog, de gondelier omkoopt en zijn plaats inneemt om de echtgenote van de senator bij zijn werkgever te brengen, weet hij niet dat Annina, zijn eigen geliefde, haar plaats heeft ingenomen. Als Bartolomeo Delacqua met zijn ‘Barbara’ (ditmaal in de persoon van zijn kokkin Ciboletta) aan de arm op het bal arriveert, komt het bedrog uit en is de klucht compleet.

Strauss zou niets meer hebben nagestreefd dan vermaak voor zijn toegewijde fans. Maar dat zou Friedrich Zell en Richard Genée, die de libretti en teksten voor vele van Strauss’ prachtige werken schreven, tekort doen. In Een Nacht in Venetië zijn het de mensen laag op de sociale ladder die het best naar voren komen, waarbij ze de kunst van het vermommen gebruiken om hun status te verhogen. Het is niet moeilijk voor te stellen dat het negentiende-eeuwse publiek net zozeer van het hilarische spel tussen de bedienden en hun meesters genoot als de toeschouwers van vandaag de dag.

Object
Foto van Mieke Himpe, de vijfde voorzitter van het operettegezelschap "Kunst Veredelt", 2003-2013. ()

Deze websites maakt gebruik van cookies Accepteer.