Affiche van de Toneel- en Operetteopvoering "Peegie, de musical" door het Roeselaars Lyrisch Gezelschap "Kunst Veredelt", Roeselare, 2001


Objectnummer
KUV20191016_097
Objectnaam
affiche
Trefwoorden
Muziek, Reclame, Voorstellingen, Culturele Verenigingen, koren, Verenigingsleven
Tags
musical
Beschrijvende notitie

Deze foto behoort tot een verzameling artefacten van de culturele vereniging, operettetheater  "Kunst veredelt" van Roeselare.

Herken je mensen op deze foto? Weet je wat hier exact wordt afgebeeld? Of heb je andere aanvullingen bij deze foto? ... Vul dan graag het formulier "Reactie toevoegen" in.

Inhoud
Deze affiche annonceert een culturele voorstelling van het  Roeselaarse Koninklijke Lyrische Gezelschap "Kunst Veredelt" . De musical " Peegie " van componist Willy Van Couwenberghe (naar Willem Denys)  wordt opgevoerd.

Deze unieke voorstelling gaat door in het Cultureel Centrum "De Spil" te Roeselare op 1-6-7- en 8 april 2001
Tickets in C.C. De Spil (051/265.700)

Inhoud van de musical
https://volksveredeling.be/onewebmedia/persmededeling%20peegie.pdf

Wie was PEEGIE eigenlijk ? 
 
Peegie, de fictieve volkse figuur uit de boeken van wijlen Willem Denys, leefde op de Roeselaarse Nieuwmarkt. Hij maakt het wel en wee van de leurders van dichtbij mee.  Op een boogscheut van de eerbiedwaardige Sint-Michielstoren, naar het westen toe wonen en leven de nieuwmarkters. Zij leven sinds eeuwen volgens ongeschreven geplogenheden en stijl. Zij kennen elkaar en als zij weten wie Tarzan en Tanite en Sissen zijn, volstaat dat. Zij zijn van oordeel dat daar eigenlijk niemand zaken mee heeft, zelfs de politiecommissaris en vooral de controleur niet. Nieuwmarkters zijn kloeke stoere mannen die wel ter tale zijn en bewust van hun zelfstandigheid. Zij kennen en eren hun voorouders. Daarvan getuigen de statige grafkapellen op het oude kerkhof die ieder jaar met schuim en loog worden geschuurd en opgeblonken door het vrouwvolk. Zo zijn ook hun huizen, kraaknet en zindelijk, daar waken de vrouwen over en het mansvolk, hoe stoer zij ook mogen zijn, aanvaardt en ondergaat die heerschappij al eeuwen lang. Ieder jaar trekken zij op triem door gans het land en tot in het verre Lourdes toe. Het zijn eerlijke maar terzelfder tijd gewiekste verkopers. Er wordt hard en met grote inzet gewerkt tijdens de triem en dat legt dan ook geen windeieren. Zo hard als er gewerkt wordt, met dezelfde overgave wordt er uitbundig gevierd als zij tegen Roeselare-kermis weer thuiskomen. In de beurs, dé danszaal in Roeselare, ontmoeten de Antnetjes de Peegies, de Julietjies de jonge cesars onder het waakzaam oog van de patriarchen die het aan de toog voor het zeggen hebben. En als daaruit, bij naleven van eeuwenoud gebruik en fatsoen, een trouw ontstaat, dan breekt de vreugde volop los. De schoenwinkels, de naaisters en de traiteurs van gans Roeselare weten dat alleen het schoonste en beste goed genoeg is. De kerk wordt versierd en gepint met een zee van bloemen, met baldakijn en rode lopers. Het mag kosten wat het wil, want zoals de nieuwmarkt viert kan niemand vieren. Den deken moet ook leven zeggen zij. Het verhaal van Peegie, de guitige nieuwmarkter van Roeselare, werd aanvankelijk uitgegeven als vervolgverhaal in het weekblad “Het Wekelijks Nieuws” en naderhand als volksboek. Door Willem Putman voor toneel bewerkt, kende het een niet te tellen aantal opvoeringen over gans het Vlaamse land. Zelfs de BRT bracht het op TV met Nand Buyl in de rol van Savatte. 
 


Deze websites maakt gebruik van cookies Accepteer.