Deze getuigenissen en beelden werden verzameld in het kader van het mondeling geschiedenisproject rond generatiebedrijven.
Voor- en nadelen van een familiebedrijf volgens de Firma Phaz.
Voordelen:
* Loyauteit van en voor de familie.
* Het bedrijf wordt gekoesterd.
* Een grote souplesse, die ook erg ten dienste komt van de klanten.
Nadelen:
Er kunnen zich moeilijkheden stellen bij de overdracht van de ene generatie naar de andere. Daarom legt het bedrijf heel veel nadruk op ‘communicatie’ en dat uit zich in een aantal structuren die ze hebben gecreëerd:
· Familieraad: maandelijks komen alle familieleden bijeen met een agenda.
· Raad van Advies: komt 3- maandelijks samen. Bestaat uit de familieraad + externe raadgever (ook een bedrijfsleider) die extra knowhow en input geeft.
· Familiecharter: een soort code waar iedereen zich binnen het bedrijf dient aan te houden.
Dat zijn de drie krachten die heel belangrijk zijn voor dit familiebedrijf en die de communicatie helpen bevorderen.